| Kan forurening i fisk øge risikoen for diabetes? |
|
|
|
|
En mulig sammenhæng imellem pesticider i fede fisk og øget risiko for diabetes er endnu en årsag til, at stadig flere forbrugere vælger at indtage fiskeolie i kapselform. Fisk, i særdeleshed fede fisk som sild, laks og makrel, er supergodt for helbredet, men medaljen har en bagside. Et internationalt forskerhold påpegede fornylig i det videnskabelige tidsskrift, Diabetes Care, at fede fisk samtidigt er en kilde til nogle særlig skadelige pesticider, som hedder POP (Persistent Organic Pesticides), og at disse ser ud til at øge riskikoen for diabetes. Bevismaterialet er langt fra endegyldigt, men det lykkedes dog forskerne, som er tilknyttet Kyungpook National University i Korea og University of Minnesota i USA, at vise i en ny undersøgelse, at der kan være en sammenhæng imellem høje blodværdier af POP og insulin-resistens, som er et forstadium til diabetes. Deres forskning afslører ligeledes en forbindelse til øget diabetes-forekomst. Tilsvarende observationer blev i 2005 indberettet af svenske forskere, da de påviste, at mennekser, som var udsat for høje POP-værdier, havde større risiko for at udvikle type-2 diabetes. Nye rapporter viser på samme måde, at kviksølv, som er en anden almindeligt forekommende miljøgift i fisk, kan skade hjernen og nervesystemet og tilmed øge risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Tilskud er et godt alternativ Det er almindeligt kendt, at miljøgifte kan have stærkt ødelæggende indvirkning på helbredet, men eksperterne diskuterer stadig, om fisk – trods indhold af miljøgifte – besidder så mange sundhedsfremmende egenskaber, at det fortsat er en fordel at indtage. I en gennemgang af videnskabelige undersøgelser vedrørende fisk og helbred konkluderede forskere for nylig, at der trods øget forekomst af uønskede stoffer i havføde trods alt stadig er så mange sundhedsfordele ved fisk, at de rigeligt opvejer eventuelle skadelige effekter. Den nye viden om POP og disse stoffers mulige indvirkning på diabetes giver dog mere flimmer på skærmen, og den usikkerhed som efterhånden er ved at opstå omkring det sunde i at spise fisk, får flere og flere forbrugere til at vælge fiskeolie i kapselform som alternativ til frisk fisk. Moderne fiskeolie-tilskud bliver omhyggeligt kontrolleret for indhold af skadelige stoffer og renset for disse, således at man kan indtage de ultrasunde omega-3 fedtsyrer uden at udsætte sig for skadelige pesticider, tungmetaller og andre miljøgifte. Kilde: Lee D-H, et al. Association Between Serum Concentrations of Persistent Organic Pollutants and Insulin Resistance Among Non-diabetic Adults. Diabetes Care 30:622-628, 2007
|
Engholmgruppen, der netop har lanceret 28 urter som tørekstrakter, søger behandlere og butikker, som vil fungere som Lokalt Urte Center.Institut for Komplementær Sundhed, i daglig tale kaldet IKS, er et forlag, som udgiver bøger, afholder foredrag og laver events. Læs mere...
Læs om forskningsmetoder, læs om Immolina, et algeprodukt mod virus, bakterier, svampe. Og et produkt mod inflammationer i led, muskler og bindevæv.
Efter utallige opfordringer fra behandlere i Danmark og Norge har Michael Thomsen udvalgt en række planter, som er kendt for deres effekt på vores sundhed.